Vi våkner kl 7 til nødvendig ærend og får ikke på lyset på badet. Strømløs! Hvor lenge lada han i natt? Ut i trusa i myggsvermen for å sjekke: Leafen er halvmett, 53%, lade lampa slukket. Nå er det prioritering som gjelder: slår av alt: varme i gulvet, varmtvannstank og kjøleskap og fortsetter ladinga mens vi sover videre til kl 9. Vi spiser, rydder og vasker mens Leaf spiser seg opp til 73%. Det er tilrådelig å starte mot Mosjøen 60 km unna.
I det vi kjører inn mot Fru Haugans hotell møtes vi av en ny flott ladestasjon….. For Tesla igjen. Var det det de mente i går da de sa i telefonen at de hadde kabel til utlån? for Tesla?
Vi parkerer og går skjelvende inn på hotellet og spør. Jo, det finnes et uttak til lading av Leaf. “Rett utfor døra til høyre hvis den ikke er fjerna”. Men fjerna er den åpenbart. Ikke en kontakt å se hverken til høyre eller venstre. Vi øker leteradiusen, uten hell. Resepsjonisten blir med ut og leter – nei. Så dukker ladepunktet plutselig opp, på andre sida av bygget! “Åja, dem må ha flytta den i går!” Men så ble det fart over sakene, lånekabel ble fiska fram og vi er i gang igjen.
Vi fikk også forklaring på hvorfor ladepunktet var flytta. Transformatoren var stor og vanskelig å plassere ved inngangen, da bedre egna til bakgården. Hotellet hadde gjort en betydelig investering i stasjonen, og fikk besøk av Teslaer den første tida. Kort tid etter grodde det opp en gedigen Tesla superladestasjon på nabotomta, og da tørka besøket inn skjønte vi. Men tilbudet er der, og det funker med kabler og alt nødvendig utstyr for oss leafere.
ETAPPE MOSJØEN – KORGEN
Bare 51 km fra Mosjøen til Korgen som huser en Statoil hurtiglader, etter nettinfoen å dømme installert i vår og klar til å ta i mot gjester. Ingen grunn til å spare på konfekten, vi trykker friskt på gassen sjøl om vi skal over Korgfjellet. Absolutt klatring, men når vi når veiens høyeste punkt på 260 moh like før tunnellen som ble åpna i 2005, er vi fornøyd med at vi slipper å kjøre gammelveien. Den snirkler seg opp til 617 moh. Men vi mener Leafen skulle greid det også. 32% batteri på toppen, og fortsatt 31% når vi når Korgen, 10 km seinere. Om alle veier var slik som de siste 10 km skulle vi greie en kjørelengde på 1000 km, på én lading! Bye-bye Tesla!
Statoil Korgen skuffer ikke: prektig hurtiglader med 3 ulike kabeluttak, en av dem en CHAdeMO som Leafen elsker. Betaling med goCharge-appen som vi lasta ned på Steinkjer, via sms, eller over disk på stasjonen. Velg og vrak! Tydelig bruksanvisning, og viktigst av alt: alt virker. Vi setter i gang og tar en handletur på Coopen mens elektronene strømmer.
Tre kvarter seinere passerer måleren 90 % og vi avslutter kort tid seinere. Hurtigladerne greier ikke mer, eller kanskje vil ikke mer når et par og 90% er passert – hvorfor? Har fått det for oss at det begynner å bli trangt om plassen for de siste elektronene som skal inn i batteriet, da må det lirkes, og det er ikke hurtigladerens styrke. Relativt uvitenskapelig forklaring.
ETAPPE KORGEN – DALSGRENDA
Sjarmøretappe langs Ranfjorden på skarve 28 km, etappemålet er Ingers pappa som venter oss heime i huset sitt. Ikke spesielt krevende etappe, men vi møter en annen Leaf på veien – hurra! Den første på E6 siden Steinkjer (med et lite unntak av den karmosinrøde som cruisa rundt i Mosjøens gater). Kolbjørn disker opp med røkt torsk og jordbær med fløte til oss, og 10 A til Leafen, og utnevnes straks til ladejarlen av Dalsgrenda. Laaang og trivelig pause hos Kolbjørn.
ETAPPE DALSGRENDA – KROKSTRAND CAMPING
Stappmette alle tre, Leafen aller mest med sine 100%, forlater vi ladejarlen og stiler mot Saltfjellet. Passerer Mo i Rana 10 km etter start. Vår research tilsier at det finnes en semiladestasjon der, ved Telehuset, men vi sjekket den ikke ut. Ikke alle har tilgang til ladejarler, så den kan være god å ha for andre før Saltfjellet. Vi har bestilt hytte på Krokstrand, bare 72 km kjøretur før kvelden. Hytte nr 11 er reservert, og den skal ha utekontakt også. Ingen grunn til å spare på konfekten oppover, vi har topp batteri og en hel natt å lade på før videre ferd. Holder fartsgrensa og vel så det uten at vi kjører oss tomme, ankommer ved 21-tida mellom kraftige furutrær på lyngmoene ved elva. Fortsatt 43% batteri.
Spartansk, men hyggelig hytte: utekontakt, men sikringsboks med gammeldagse sikringer, og ingen i reserve. Vi tar sjansen på at kursen tåler 10 A, stiller inn kabelen (har med oss kabel med innstillbar strømstyrke på 16, 10 eller 6 Ampere). Ladelampa blinker og sikringsboksen holder fred, so far so good.
Kjempe gøy å lese om ferden deres tante Inger og onkel Harald😊 dere er tøffe!!! Kjekt at farfar disket opp med god middag til dere 😊 goooood tur videre!!!!
LikeLike